maak een afspraak - aanvraagmaak een afspraak - ophaling
Inhoud
Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip waarmee je:
- je identiteit online kan bevestigen
- documenten elektronisch kan ondertekenen.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Voorwaarden
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldige Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Geldigheidsduur
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
- de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
- de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van je kaart.
Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingsbrief voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij de dienst burgerzaken een nieuwe eID aan.
Procedure
Maak zowel voor je aanvraag als je afhaling een afspraak!
Aanvraag
- Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingsbrief om je eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken.
Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, krijg je automatisch een oproepingsbrief om een nieuwe eID aan te vragen. - In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij je gemeente:
- als je eID verloren, gestolen of beschadigd is
- als je pasfoto niet meer gelijkend is
- als je van naam of geslacht verandert
- bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
- Ga met je oproepingsbrief en je huidige identiteitskaart naar je gemeente om de eID aan te vragen.
Is je eID gestolen of verloren? Meld de diefstal of het verlies van je eID bij de politie of bij de gemeente.
Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.
Afhaling
- Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat je eID klaar ligt.
Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.- Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je je eID afhaalt.
- Je pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt je pincode nodig elke keer je de elektronische functies van je eID wilt gebruiken.
- Je hebt je pukcode nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of, als je je pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.
Wat meebrengen
Aanvraag
- huidige identiteitskaart
- oproepingsbrief
- 21,10 euro (bij voorkeur bancontact)
Afhaling
- brief met pin- en pukcode die je toegestuurd kreeg per post
- huidige identiteitskaart of bewijs van verlies of diefstal
Kostprijs
- normale procedure: 21,10 euro
- spoedprocedure: 118,40 euro
Uitzonderingen
Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst Burgerzaken kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met onze diensten.