Pin- en pukcode

nieuwe codes aanvragen

maak een afspraak

Inhoud

Met de elektronische identiteitskaart kan je een document digitaal ondertekenen of je aanmelden op verschillende online overheidsplatformen. Om misbruik te vermijden is de eID, net zoals een bankkaart, beveiligd met een PIN-code.

Heb je 3x de foutieve PIN-code ingegeven? Dan is je elektronische kaart geblokkeerd. Je moet deze dan laten deblokkeren. Dit geldt eveneens wanneer je de PIN-code niet meer kent. Je moet de code in dat geval laten resetten.

Dit kan op 2 manieren:

  1.  Is je identiteitskaart uitgegeven na 15/07/2021? Dan kan je met je identiteitskaart langs komen bij de dienst burgerzaken, na afspraak. Je hebt de codebrief die je ontvangen hebt bij de aanvraag van je identiteitskaart niet nodig, de identiteitskaart volstaat.
  2.  Is je identiteitskaart uitgegeven voor 15/07/2021? Dan kan de identiteitskaart enkel gedeblokkeerd worden met je PUK-code, vermeld op de codebrief die je ontving bij de aanvraag van je identiteitskaart. In dat geval kan je langs komen met je codebrief en identiteitskaart bij de dienst burgerzaken, na afspraak

Als je identiteitskaart uitgegeven is voor 15/07/2021 en je de PIN-code (en PUK-code) niet meer kent of je de codebrief die bij je eID hoort niet meer in je bezit hebt, kan je een nieuwe code aanvragen.

Procedure

Je kan de nieuwe pin- en pukcode op verschillende manieren aanvragen:

  • via het e-loket
  • per mail (vermeld zeker je rijksregisternummer)

De codes komen na enkele dagen toe bij de dienst burgerzaken.Van zodra de codes zijn toegekomen, zal je verwittigd worden.

Kostprijs

De kostprijs bedraagt 5 euro.

Uitzonderingen

Indien je een Belg bent die in het buitenland woont komen de nieuwe codes toe bij de consulaire of diplomatieke post van inschrijving in het buitenland.

Digitaal loket